Ο Αρίστος

Written by

Κριτική από τον Βαγγέλη Ραφτόπουλο

Το βραβευμένο με κρατικό βραβείο μυθιστορήματος βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη –ο γύρος του θανάτου- που αναφέρεται στη ζωή και το θάνατο του φερόμενου ως δράκου του σέιχ σου Αριστείδη Παγκρατίδη, μεταφερμένο στη σκηνή του θεάτρου Αθήναιον στη Θεσσαλονίκη, απολαύσαμε και χειροκροτήσαμε ένθερμα.

Με μία έξοχη σκηνοθεσία του Γιώργου Παπαγεωργίου και άριστες ερμηνείες των ηθοποιών Φιλαρέτης Κομνηνού, Μιχάλη Οικονόμου και Γιώργου Χριστοδούλου, καθώς και τις υπέροχες μουσικές του επί σκηνής μουσικού Κλείτου Κυριακίδη, η παράσταση δεν μπορούσε παρά να υποβάλει, να σαγηνεύσει. Αλλά και να προβληματίσει τους θεατές για ένα ζέον ακόμη και τώρα, 50 και πλέον χρόνια μετά από τον θάνατο του Παγκρατίδη.

Η ιστορία του Παγκρατίδη, παρουσιασμένη πειστικά από εννέα πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή του και ερμηνευμένα με ακρίβεια από τους ηθοποιούς, δεν μπορεί παρά να διχάσει τον κόσμο, που δεν πείστηκε για την ενοχή του. Με το παρακράτος να οργιάζει, τη δολοφονία του Λαμπράκη να έχει ξεσηκώσει την οργή των ανθρώπων, η επιλογή του παραβατικού Παγκρατίδη ως ενόχου για τα ειδεχθή εγκλήματα ήταν η
φάνταζε να είναι η πιο ιδανική για την αξιοπιστία του κράτους
Ο εισαγγελέας της έδρας ζήτησε σαν ποινή την ισόβια κάθειρξη του Παγκρατίδη, έχοντας σοβαρές αμφιβολίες για την ενοχή του, αλλά η απόφαση για τη θανατική του καταδίκη ήταν πέλεκυς που δημιουργεί ακόμη και τώρα σοβαρές ενστάσεις και εντάσεις.

Το είδος των εγκλημάτων που επιτελούσε ο καταδικασθείς-ηδονοβλεψία, μικροκλοπές, ομοφυλοφιλία- δεν είχαν καμία σχέση με τους βιασμούς και τους θανάτους που εκείνη τη περίοδο καταγράφηκαν και οργανικά τουλάχιστον η μεταπήδηση ενός παραβατικού από μικροαπατεώνα σε
στυγερό δολοφόνο κάθε άλλο παρά εύκολη είναι.

Η παράσταση λιτή και απέριττη, με αναφορά στη ζωή του Παγκρατίδη, θέτει γλαφυρά τόσο το πρόβλημα της έννομης τάξης, όσο και αυτό της δικαιοσύνης και προβλέπει αυτό που θα ακολουθήσει, την επτάχρονη επικράτηση των συνταγματαρχών. Η στήλη χωρίς να ξεχωρίζει κανέναν από τους πρωταγωνιστές, του συγχαίρει όλους για το θαυμάσιο αποτέλεσμα που μας χάρισαν.

cityculture.gr / Ο Αρίστος / κριτική παράστασης / Βαγγέλης Ραφτόπουλος